Monday, September 5, 2011

Masih dalam mood raya….




Ya, walaupun sudah mula bekerja…tapi mood raya masih ada (mood bercuti sebenarnya…ahaks!)

Rutin raya tidak pernah berubah seperti tahun-tahun yang lalu…sebab hanya kami sekeluarga paling dekat dengan dua-dua mak… seperti kata seorang kawan (bila saya beritahu raya di mana) “Eleh, kalau baling batu tu..belum sempat batu jatuh korang dah sampai kat kampung”. Maknanya kampung kedua-dua mak dekat sangat….paling lama 45 minit perjalanan….jadi pagi raya rumah mak dan petang raya pun rumah mak…malam balik tidur rumah sendiri…esok rutin yang sama.

Cuma tahun ini, ikut kata mak saya, tetamu kurang berbanding tahun-tahun yang lepas (rumah mak saya, dari raya pertama sampai raya ke tiga, ramai tetamu (baca terlalu ramai)).Tapi saya sedikit lega, bukan tidak suka mereka datang, cuma tahun ini, mak kurang sihat untuk melayan tetamu. Dengan jumlah tetamu yang melebihi 100 orang sehari tentu mak tak mampu nak melayan mereka semua. Tambahan pula adik-adik beraya di rumah mertua masing-masing.

Tahun ini juga merupakan pertama kali saya mengayam ketupat…(dulu saya memang ambil kontrak anyam ketupat semasa belum berumahtangga) saya anyam 100 kelongsong ketupat. Semuanya sebab mak tak sihat. Tapi saya tak kisah sekurang-kurangnya saya masih ingat cara hendak menganyam ketupat heheheh…..sampai satu rumah hendak belajar menganyam…

Tahun ini juga baju raya dibeli saat-saat akhir, sehari sebelum menolong mak bakar lemang. Oh tahun ni, semua puas hati dengan lemang yang dibakar. Hanya ketupat ada beberapa biji yang keras, tapi tak kisah sebab anak dara baru belajar mengisi kelongsong ketupat…

Cuma tahun ini kami adik beradik beraya ke rumah pakcik dan makcik tanpa mak, abah dan nenek kerana nenek tidak mahu keluar beraya (nenek ada Alzheimer-mood juga selalu berubah2). Jadi mak terpaksa tinggal menjaga nenek dirumah. Tidak boleh tinggalkan nenek sendirian…mungkin jika mood nenek dah pulih, mak boleh pergi beraya bersama dengan kami nanti.