Wednesday, September 7, 2011

Punching bag….



Semua orang pasti tahu maknanya!
Seorang ketua marah dengan salah seorang pekerjanya yang berjawatan pegawai kanan. Malangnya si pegawai tidak sedar atau buat-buat tidak sedar akan kemarahan ketuannya. Masih melakukan kesilapan yang sama. Si ketua pula entah apa yang merasuknya, tidak mampu melepaskan rasa marah dan tidak puas hati kepada si pegawai. Si ketua pula rasa tidak senang hati kerana tidak boleh melepaskan marahnya dan ini boleh menyebabkan darah naik hingga ke kepala. Jadi untuk mengelakkan itu berlaku, si ketua datang awal setiap hari dan melihat jika ada pekerja bawahan yang melakukan kesalahan, supaya dia boleh melepaskan rasa marahnya.

Malangnya pekerja itu kerana hari itu dia tersilap menjawab satu panggilan telefon. Sepatutnya dia mengucapkan selamat pagi dan menyebut nama syarikat, tetapi dia hanya menjawab helo. Si ketua yang mendengar terus menumpahkan kemarahannya tanpa ada sekatan lalu lintas. Kata si ketua, cara pekerja menjawab panggilan telefon boleh menjejaskan nama baik syarikat. Pelanggan atau bakal pelanggan akan memandang rendah keupayaannya sebagai ketua dan mereka kemungkinan akan kehilangan kontrak yang besar. Wah! begitu sekali impaknya kepada syarikat. Pekerja yang dimarahi itu terkebil-kebil mendengar syarahan percuma daripada ketua tanpa sempat membela diri.
Setelah puas hati, si ketua baru teringat untuk bertanya siapakah yang menelefon sebentar tadi. Dengan nada perlahan ketua itu memberitahu, panggilan itu daripada pondok kawalan kerana ada pesanan untuk salah seorang pekerja mereka. Si ketua? Sendiri mau ingat….