Tuesday, June 28, 2011

Anggapan ....



Seorang kawan yang beria-ia mahukan saya menyertai perniagaannya. Berkali-kali dia memberi penerangan tentang bagaimana bagusnya perniagaan itu. Saya hanya beritahu dia bahawa (pada masa itu) saya ada komitmen lain yang perlu dilunaskan sebelum berfikir untuk menyertainya.

Akhirnya dia berkata,"Kalau jadi penulis sambilan belum tentu menjamin masa depan. Lagi pun belum tentu buku awak laku. Bukan semua orang mahu baca buku. Tetapi jika awak sertai saya, duit akan sentiasa masuk dan masa depan terjamin."

Saya hanya tersenyum mendengar anggapannya. Cuma jika ada kesempatan saya akan tunjukkan cerita-cerita kejayaan kawan-kawan yang lain. Mungkin itu persepsi dia, kerana dia sendiri mengaku, tidak pernah pergi ke mana-mana pesta buku. Dia juga menyatakan bahawa buku bukan keperluannya seperti dia selalu membeli belah setiap bulan. Buku memang tidak ada dalam senarai...