Tuesday, June 28, 2011

Sokong Menyokong



“Jika kau suka dia, mengapa tidak sokong perjuangannya?” tanya seseorang.
“Saya sokong dia,” kata sang kawan.
“Sokong? Tapi nampak kau macam tak lakukan apa-apa pun?” tanyanya tidak faham.
“Saya sokong dia dengan cara saya,” balas sang kawan.
Perlukah kita ikut apa sahaja yang orang kita suka/sokong ? Tidak bolehkah kita menyokong mereka dengan cara kita? Tidak setiakah kita jika kita tidak menunjukkan sokongan itu secara terang-terangan?.
Maaf cerita ini tidak ada kena mengena dengan politik. Saya tidak pandai tentang politik. Ini cerita biasa yang berlaku pada persekitaran saya.
Ya, saya penulis kecil dan saya ada mentor, sifu atau idola sendiri. Mungkin mereka ini tidak disenangi oleh segelintir orang. Tetapi itu masalah perasaan, perasaan tidak suka. Sedangkan semasa kita sekolah dahulu ada guru yang kita tidak suka, tetapi kita tetap masuk ke kelasnya, paling kuat kita boleh lakukan adalah ponteng kelasnya atau tidak siapkan homework. Akibatnya…hehhehe sendiri mau ingat la…
Jadi seandainya satu hari nanti kita melihat mereka ini tidak suka orang itu atau orang ini…jangan komen lebih-lebih (pesanan untuk diri sendiri!)